ELEKTROLECZNICTWO

Galwanizacja - to zabieg leczniczy wykorzystujący przepływ prądu stałego, przy użyciu dwóch elektrod. Zabieg może trwać od 5 do 20 minut, w zależności od miejsca, gdzie się zabieg leczniczy stosuje. Cała terapia zazwyczaj składa się z 10-20 zabiegów. Wysyłany do ciała prąd powoduje zwiększenie przepuszczalności błon w tkankach, co prowadzi do zwiększenia metabolizmu i lepszego odżywienia tkanek, stosowany między innymi przy zaniku mięśni. Zabieg wykonuje się w obrębie tułowia, kończyn, głowy i szyi. Znalazł on również zastosowanie kosmetyce.

Galwanizacja znajduje zastosowanie w zespołach bólowych w przebiegu choroby zwyrodnieniowej stawów kręgosłupa, bólach okolicy szyjnego odcinka kręgosłupa, potylicy i pasa barkowego, bólach pleców i kręgosłupa, zespół rwy kulszowej, nerwobólach spolotu barkowego, nerwu międzyżebrowego, nerwu trójdzielnego, zespołach naczyniowych: choroba Raynauda (wczesny okres), migreny, samorodna sinica kończyn, zapalenia okołostawowe stawu ramiennego, łokciowego, stanach po urazach stawów i mięśni oraz ścięgien, porażeniach obwodowe nerwu twarzowego, półpasiecu, odmroziny, obrzęki na tle zaburzeń odżywczych, zanik mięśni z nieuczynności

Jonoforeza - zabieg z użyciem elektrycznego prądu stałego, który pomaga wprowadzić do organizmu przez skórę substancje aktywne (leki, preparaty kosmetyczne). W medycynie zabiegi jonoforezy stosuje się w leczeniu stanów zapalnych, przy zwyrodnieniu stawów, uśmierzaniu bólu, w zabiegach mających na celu obniżenie napięcia mięśni.

Najczęściej wykorzystywane leki to Naklofen oraz przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe żele Voltaren, Reparil, Olfen )Efekt serii zabiegów zależy od użytego leku – działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, zmniejszające napięcie mięśni itp.

Prądy diadynamiczne (DD) - to prądy modulowane małej częstotliwości (50 i 100 Hz), powstałe przez nałożenie na prąd stały prądu sinusoidalnego. Prądy Diadynamiczne mają silne działanie przeciwbólowe, zmniejszają napięcie mięśniowe, rozszerzają naczynia krwionośne, wpływają na przewodnictwo nerwowe Prądy diadynamiczne stosuje się w leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa, nerwobólach, chorobie zwyrodnieniowej stawów, stanach pourazowych, zanikach mięśni z nieczynności, porażenia obwodowego nerwu twarzowego, półpaśca, odmrozin, obrzęków na tle zaburzeń odżywczych.

Prądy Traberta - to zabieg, w którym wykorzystuje się przerywany prąd galwaniczny o prostokątnym kształcie impulsu i stałych parametrach. Działa silnie bodźcowo, zmniejszając odczucie bólu i poprawia krążenie. Prądy te stosuje się w różnych zespołach bólowych oraz przy zaburzeniach krążenia obwodowego.

TENS (Transcutaneous Electrical Nervous Stimulation - Przezskórna Elektryczna Stymulacja Nerwów).- to szczególny rodzaj elektrostymulacji wykorzystujący prądy impulsowe małej częstotliwości przeważnie do leczenia bólu. Metoda przezskórnej, elektrycznej stymulacji nerwów wykorzystuje zasadę, że prowadzenie sygnałów bólowych i odczuwanie bólu można zmniejszyć lub zupełnie stłumić poprzez drażnienie nerwów na różnych poziomach systemu nerwowego. Terapia TENS jest uzupełniającą metodą leczenia. Jej główne zalety to: wysoka skuteczność, brak działań ubocznych (po wykluczeniu przeciwwskazań), brak interakcji z lekami, hartowanie całego ustroju.

Elektrostymulacja - zabieg elektroleczniczy mający na celu wywołanie reakcji motorycznej mięśnia lub grupy mięśni. Efekt ten może być osiągnięty dzięki dostatecznie szybkiej zmianie natężenia prądu zarówno stałego jak i zmiennego o różnej częstotliwości, szerokości oraz kształcie impulsu.Typowym wskazaniem do elektrostymulacji są zaniki mięśniowe po unieruchomieniu stawów. Przeciwdziałać zanikom można wykonując elektrostymulację w opatrunku gipsowym. Przepływ prądu oraz poprawa ukrwienia sprzyjają gojeniu się złamania.

Prądy interferencyjne wykorzystywane są tu prądy przemienne średniej częstotliwości, płynący w dwóch niezależnych obwodach zabiegowych. Aplikuje je się je za pomocą czterech elektrod przyłożonych do ciała pacjenta. Krzyżowanie się prądów powinno występować w okolicy środka stanu chorobowego. Efekt zależny jest od częstotliwości prądu. Ma on działanie przeciwbólowe, poprawia krążenie lokalne, przyspiesza resorpcję, łagodzi ból i relaksuje mięśnie, normalizuje aktywność układu wegetatywnego, wpływa na funkcję kory nadnerczy.

Prądy Kotza - inaczej stymulacja (rosyjska) jest to precyzyjnie wywołanie skurczów na mięśnie głębiej położonych poprzez działanie prądu o częstotliwości (2500Hz) zmodulowanej do częstotliwości niskiej. Ponieważ to grupa prądów pobudzających o niskiej częstotliwości zapewniają lepsze działanie wzmacniające w mięśniach, głębszą penetrację i lepszą tolerancję.

MIKROPRĄDY-MENS (mikroamperażowa elektryczna stymulacja nerwów) – to zabieg wykorzystujący przerywany prąd stały o niskim natężeniu w celu kontroli bólu ostrego i chronicznego, przyspieszenia regeneracji tkanek, a także zwiększenia tempa gojenia się ran i zrostu kości.
W czasie stymulacji mikroprądem nie występują efekty uboczne i powikłania.